Co jste nevěděli o Jsi jeden z nás?

Miluji příběhy, protože příběhy jsou neuvěřitelně tvárné, nevyzpytatelné a upřímné. Časem se zamotají a vyvíjí se společně s tím, co vám život přináší a co chcete pak v příběhu záměrně satirovat nebo nějak vystihnout. A když si vlastně uvědomím, jaká shoda náhod způsobila, že vzniklo Jsi jeden z nás, musím se pousmát.
Možná i vás překvapí, když vám teď odhalím věci, které jste možná netušili...

... jak je to s časovou osou?

  • Povídku jsem začala psát v lednu 2011. Dokončena byla až v lednu 2019. Proč tak dlouhá prodleva? Těžko říct. Jiné zájmy, velké životní změny, podtrženo a zkráceno. Ale když jsem se zhruba na konci léta do psaní zase pustila, zjistila jsem, že žít bez psaní příběhů bylo velmi obtížné a nenaplňující.
  • Příběh by se měl odehrávat asi týden po smrti Horatiova bratra Reymonda. Logicky to trochu nezapadá, protože podle extra reportu z Miami, na který Jsi jeden z nás navazuje, už by musel Reymond být dlouho po smrti. Pravdou ale je, že když jsem začala psát, ve sledování kriminálky Miami jsem ještě nebyla tak daleko, abych věděla, kdy Rey zemřel, stejně tak nesedí okolnosti jeho smrti. Ale přepisovat to by bylo neprofesionální. Lepší je to zakecat :)
  • Původně se mělo jednat o jediné navazující pokračování na extra report z Miami, který vznikl v létě 2010 a měl být vlastně ve skutečnosti takovou novinářskou legrací pro zvýšení návštěvnosti mého tehdejšího blogu. Už teď je ale jasné, že u jednoho pokračování rozhodně nezůstanu.

... kde se prolíná fikce a skutečnost?

  • Všechna místa jako názvy ulic, klubů nebo čísel popisných jsou pravdivé. Chtěla jsem, aby příběh byl trochu věrohodný alespoň cestopisně. Tedy klub Palermo se skutečně nachází hned vedle hotelu Aqua Beach na Ocean Drive, stejně jako Jillin dům se nachází kousek od pláže na ulici, která je uvedena v povídce. Tímto bych chtěla velmi poděkovat všem tvůrcům google map, které mi byly v tomto případě velmi nápomocné :)
  • Rory, Jeanettina kočka, je rasa Kanadský Sphinx. Jeanette doopravdy trpí vrozenou alergií, která jí nedovoluje být v blízkosti jakýchkoliv huňatých zvířat. Rory získala své jméno podle herce Roryho Cochrane, který v seriálu ztvárňuje Tima Speedla. Rory je tedy jediné zvířátko, se kterým se Jeanette může mazlit a se kterým může být v jednom bytě.
  • V kapitole Kód 31, kde se Timmy srazí v policejním výtahu s poslíčkem, ze kterého se nakonec vyklube Jeanettin bratr Henry, je slyšet věta: "Co to je? Zase nějaký Tomb Raider?" Lara Croft je Jeanettiným hříchem již od malička a tedy si tuto vášeň dovezla i do Miami.
  • Jeanettin bratr Henry je o dva roky mladší než Jeanette a v Miami dělá kurýra a rozvozce balíků. Ve skutečnosti je doopravdy o dva roky mladší, ale není to kurýr a nejmenuje se Henry. Co máme ovšem stejné jako Jeanette a Henry v povídce, je důvěrný rodinný vztah.
  • Jeanette Croftová a Ann Taylorová se ve skutečnosti doopravdy znají. Zatímco povolání Ann Taylorové bylo v povídce podle jejího skutečného vystiženo poměrně trefně, Jeanette je bankovní úřednice.
  • Datum narození Jill Abottové je stejné jako datum narození Jeanette. Jen s tím rozdílem, že Jill je o pět let mladší. Obě ale přišly na svět 26. srpna.

... proč se příběh zamotal trochu víc, než bylo v plánu?

  • Obvykle se detektivky píšou pozpátku - je připravená osa, a podle ní se příběh odvíjí společně s vyšetřováním. Já na začátku neměla vůbec nic. Vymyslela jsem jenom vraždu před hotelem Palermo a že do toho bude zapletený někdo z policistů. Také jsem věděla, že Jeanette nastoupí na místo Horatiova zemřelého bratra. Ale kdo je vrah, jak příběh zakončím nebo jak bude vyšetřování probíhat, či že nakonec přidám i vedlejší dějovou linii, to jsem absolutně nepředpokládala. Psala jsem to z patra, podle toho, kam se mi v tu chvíli chtělo příběh směrovat. Možná proto se nedobral tak rychlého konce.
  • Hlavním hrdinou měl být Ryan Wolfe, ne Tim Speedle (a to už v exkluzivním reportu z Miami). Když jsem exkluzivní report začala psát, původně jsem měla to všechno, co se tam odehrálo, spáchat s Ryanem a Timmy měl být jen vedlejší rolí. Pak ale jsem těsně před zveřejněním přepsala jméno Ryan Wolfe na Tim Speedle, protože se mi tam hodil víc. Dnes už nechápu, jak jsem tam původně vlastně mohla vůbec chtít Ryana.
  • Jako první vznikla scéna, kdy se Jeanette sejde na hřbitově s Timem, která se paradoxně odehrává až v Epilogu. Do té doby jsem neměla vymyšlený příběh, oběti, vrahy ani okolnosti vyšetřování, ani jsem nevěděla, komu bude patřit náhrobek, kde se nakonec sejdou.
  • Ann Taylorovou jsem do příběhu neměla v plánu zapojit. Ale co si budeme povídat - vedlejší dějové linie jsou zábavné a vždy příběh trochu obohatí.
  • Scéna, která proběhla mezi Timem a Jeanette v klubu Palermo, vůbec nebyla v plánu. Vznikla náhodou, když jsem si řekla, že by bylo docela zajímavé udělat si legraci sama ze sebe.
  • Stejně tak vůbec nebyla v plánu kapitola Sázka je sázka, kde si Ann vyrazí s Jeanette do klubu a narazí tam na Erica. Osnova této kapitoly vznikla ve sprše během tří minut a během tří dnů byla kapitola na světě.
  • Jill vůbec neměla umřít. Ale myšlenky sebevrahů jsou prostě nepředvídatelné...
  • Název povídky Jsi jeden z nás vznikl už na začátku. Měl vystihovat fakt, že důvodem kriminálního jednání, které bylo vyšetřováno, mělo být selhání jednoho z policistů. Když jsem tu povídku tak pojmenovala, vůbec jsem ale netušila, na koho to nakonec hodím. A skutečnou spojitost je možné vysledovat v podstatě až z epilogu, kde Horatio mluví se šéfem policejního okrsku. Pokládá mu otázku: "Proč? Vždyť jsi jeden z nás..."

Komentáře

  1. Pfff, Ryan Wolfe... jak tohle tě vůbec mohlo někdy napadnout... :D Ale teda to ověřování místopisu a popis skutečných ulic vždycky obdivuju, když to někdo dělá, mně se to nikdy nechce hledat, tak si prostě vždycky něco vymyslím (i když tak daleko, abych sepsala komplikovanou zápletku o tom, jak někoho zachraňují v přístavu v Las Vegas, a až pak si uvědomila, že Las Vegas je vlastně v poušti, jako kdysi jedna známá, tam jsem se ještě nedostala :D). A do detailu se to ani nikdy vymyslet nedá - navíc kolikrát člověk něco napíše, a když si to přečte, tak si uvědomí, že se mu náhodou povedla skvělá neplánovaná narážka, která jde kreativně rozvést. S přesným plánem by byl ale v háji :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, myslím že jsi to dokonale vystihla. Navíc bez plánu je život lehčí (vím o čem mluvím) a pak je to alespoň víc vzrušující.
    Jo a s tím Ryanem... Jsem ráda, že jsem dostala rozum v pravý čas. Ale kdoví... Třeba bysis ho taky oblíbila, kdyby zažil všechno to co Speedle 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já bych ho měla ráda, když by ho měla ráda Jeanette, ale... právě že byl v seriálu dýl než Speedle a začaly se kolem něj točit divně napsaný konspirace, tak jsem ho nemusela.

      Vymazat
    2. Jo tak proto mi přišlo lepší dát tam Speedla. Byl tam chvíli tak ho nestihli pokazit. Byl tvárnější 😄

      Vymazat
  3. Ahoj bude jeste nejaka povidka😀😀😀

    OdpovědětVymazat
  4. No tak to se budu snažit co nejméně otálet :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Probděná noc s pirátem

Zlatý padák: Fakta versus Fikce

Den šestý: Co bylo v plánu a co v plánu naopak nebylo...